Thursday, February 2, 2012

Very Funny and Unlogic Fact

Hai ualls..today saya nak share tentang beberapa perkara yang saya lalui dan amati sepanjang wat biz PB yang super hot ini!!bila fikir-fikir balik..rasa nak tergelak pun ada.ok..first time nak wat dan decide untuk wat biz ni..macam-macam saya fikir..bukan saya je..saya rasa semua orang pun sama..pertama sekali fikir:

1. susah atau senang nak buat biz ni
2. nak jual pada siapa....pendek kata siapa lah customer aku nih
3. berapa modalnye..(besar kew)
4. eeeeee..takuntyaaa....ada banyak reason yang takut:
 a)takut tak terjual..
 b)takut tak berjaya..
c) takut hangat-hangat tahi ayam
d) takut tak dapat restu BFF, suami, mak ayah..orang kataa..kalau tak dapat restu mereka-mereka ni susah sangat nak berjaya..
e) takut kawan-kawan pulaukan..
f)macam-macam lagi lah..





tapii..bila tanyaaa...

1.nak senang tak......jawabnyaa....nakkkkkkkkk sangat
2.nak berubah ke arah lebih baik tak..........jawabnya.....nak jugak
3.nak bagi kehidupan yang lebih baik tak pada family dan anak-anak......jawabnya.........mestilah nak
4. nak pergi melancong free tak.....jawapnya....best juga kan kalau dapat...nak lah..
5. nak ada saving ratus-ratus ribu untuk family dan anak-anak......jawapanya.......nakkkk juga
6. nak bantu mak ayah yang dah tua dikampung tak.....jawapanyaaaaa...best sangat kalau dapat bantu....nakkkk ...nak...nakk..
7. nak beli barang-barang mewah yang diidamkan tak.........jawapanya....haiii..kan besttttttt....offcourse lah nak kan..

jadi pendek kata..semuanya nak...nak...nak... kan..
tapi bila tanya balik...sanggup tak nak berubah....ermmmmm..tgk lah dulu..alasan yang selalu di beri:

1)awak tak pe..dah kaya..saya miskin..tak ada duit..senang lah awak nak wat bisnes
2)awak tape...ramai kawan dah...saya ni tak ade kawan
3) anak saja kecil lagi..siann tinggalkan dia dan suami dirumah
3)saya nak guna duit lah...nanti lah saya fikir...saya tengok awak dah berjaya dulu.baru saya nak wat..ikut jejak langkah awak..
4) saya tak ada masa lah..saya banyak kerja di office yang tak sempat lagi saya nk habiskan..kalau wat biz ni..nnt macam mn dengan life hidup saya..jadi tunggang terbalik pulak..sape yang nak uruskan semua tu...


haaaaaiiii.sampai bila lah nak beri atau create sendiri alasan-alasan..apa ualls dapat dengan memberi alasan saja..

*alasan boleh buat awak senang ke??..
*alasan boleh mengubah masa depan awak ke..??
*alasan boleh mengembirakan hati mak dan ayah awak ke...??
*alasan boleh bagi apa yang anak-anak awak nak ke...??


ualls tanya balik diri , kalau tak buat sesuatu untuk berjaya..adakah kejayaan itu nak datang...sampai bila nak harapkan gaji RM XXXX kan..lagi 10 tahun awak kerja...berapa increment yang awak dapat??RM 10k ke.atau just bbrp ratus or ribu je..

Berbanding kalau ualls wat betul-betul biz ni..first income saja pun dah boleh capai 5 Figures..maknanya RM 10k keatas lah kan..tapi kenapa tak nak..jawapanya berbalik pada  perasaan negatif dan alasan yang sentiasa kita dahulukan..kalau dapat 5 Figures,,berbaloi tak??perlu ke nak tunggu kerja 10 tahun baru nak dapat??berapa banyak dah yang rugi...

my leaders cakap  "alasan dan kejayaan tak boleh datang bersama" nak berjaya dan senang..alasan mesti kena letak tepi!! baru boleh berjaya..


ye lah kan..kalau asyik fikirkan alasan dan takut....bila nak move on sikit..dah fikir negatif..dah rasa tak yakin..tak tak mau buat!!macam mana nak berjaya..fikir logik pun dah boleh tahu kan..


for me..buat biz ni..kita tak perlu pun nak tumpu 100% sampai abaikan segalanya..sampai wajib berhenti kerja..sampai pelajaran anak-anak terabai..biz ni sangat2 flexible..macam mana yang dikatakan flexible tu??

ok..flexiblenya adalah..kalau yang bekerja..tak kan tak de masa nak lunch..tak kan tak de masa nak jumpa kawan-kawan..tak kan tak de masa nak bercakap-cakap..

waktu tu lah kita gunakan sebaikannya masa yang ada..waktu lunch..waktu senggang skit2..waktu weekend..waktu malam..banyak lagi waktu yang ada..Allah kurniakan kita 24 jam sehari untuk kita uruskan masa supaya berjaya dunia dan akhirat..sayang lah kalau tak nak gunakan masa yang ada untuk mencari kebahagian dan kejayaan dunia dan akhirat..

cuba kita ambil contoh CDM kak ana..beliau bermula 10 tahun lalu..dari seorang cikgu..masa dia buat..anak-anak dia kecil lagi..baby lagi..yang sekolah rendah pun ada..tapi sekarang tengok dia..10 tahun yang sangat-sangat berbaloi..waktu dia tinggal anak dia..anak dia tak tahu apa-apa..sekarang yang tahu..apa nak..semua dapat.dapat dari mana??dari sumber rezeki biz ni lah...yang lagi bangga semua anak k.ana cemerlang hokeyyyyy..5A UPSR, 9A PMR..sebab apa anak k.ana boleh cemerlang..sebabnya beliau bagi yang terbaik untuk anak-anaknya..nak bagi yang terbaik perlukan duit..nak dapat mana duit..kalau tak mencari..betul tak..







kan berbaloi....10 tahun berkecimpung dalam bizz ni..menjadi milionare..kalau ualls 10 tahun kerja dengan kerajaan atau swasta..dapatkah?? kalau bukan jadi jutawan macam k.ana pun..dapat lebih daripada kerja dengan majikan pun dah bagus kan..


Sumber: Hanis Haizi..another best mentor

lagipun..9/10punca rezeki kan datang dari perniagaan..

ualls cuba perhatikan..kenapa golongan profesional boleh buat biz ni..lawyer,engineer,lecturer,doctor dsb..padahal duit dah banyak..kehidupan dah selesa..sebabnya mudah je..sebab diorang nampak this biz as a BIG opportunity to get better life for next 10 years compare kalau kerja dengan majikan..dan cara diorang buat pun flexible..mmg tak menggangu kerja diorang..diorang bersedia dan bekerja keras untuk memberikan yang terbaik utk diri sendiri dan family..dan yang paling penting..diorang letakkan alasan itu jauh-jauh..cari jalan untuk berjaya..bukan cari alasan untuk gagal...




macam tu jugaklah dengan ualls...sayang sangat kalau tak amik dan buat biz ni..
kenapa saya cakap sayang??

sebabnya kalau ualss tak buat..orang lain yang nampak peluang ni..yang tak banyak mencari alasan..tapi kejayaan..diorang buat macam mana??saper yang untung..sape yang dapat customer..sape yang senang..orang tue lah kan..logik lah..sape buat..dia yang dapat..sape yang tunggu dan tengok je..melepas lah..rugi-rugi..sebab tu orang cina suka sgt berniaga.mereka kalau boleh..memang tak mau kerja dengan orang..kalau kerja dengan org pun..just untuk ambil pengalaman sahaja..lepas tu..buka peniagaan sendiri..

ualls wat biz ni bukan untuk saper..untuk diri sendiri..anak-anak dan family juga kan.

ok..bab perkara-perkara yang terlintas pada fikiran tadi, saya tak jelaskan lagi kan..ok..jom kita kaji balik


1. susah atau senang nak buat biz ni

ok..pada saya senang sangat!!kenapa saya kata senang..sebab ramai kat luar sana yang nak pakai Premium Beatifull tapi tak tahu nak beli kat mana dan pada sapa..kalau ualls tak jual..orang lain yang jual..rugi lah pada ualls tak dapat tambah income..,,produk dah kualiti,superbrand,lifetimewaranty..dapat pelbagai anugerah..berkesan..jadi orang yang tak mulut becok..atau orang yang pendiam pun boleh buat biz ni....tak perlu nak cakap banyak..berkesan..orang beli!!





2. nak jual pada siapa....pendek kata siapa lah customer aku nih

ok..siapa yang nak pakai PB nih..offcourse semua wanita..dari anak dara hinggalah ke warga emas..disini sape yang nak body mantopss..nak sihat..nak cantik..semuaaaaaaaaaa orang nak kan..terutama wanita..jadi semua wanita boleh jadi ualls punya customer..kakak,adik,makcik,kawan,mak, mak mertua,kakak ipar,adik ipar, haiiiiii..bnyk sangat potensinye uallss..cuma ualls kenapa buka mata saja..

banyak sangat kebaikan pakai PB ni untuk gadis yang nak kahwin,,yang susah nak dapat anak...yang dah bersalin sedang berpantang..lepas pantang..dah berusia..haiiiiii..tak terkata lah banyaknyaa..


3. berapa modalnye..(besar kew)

ok..modal sebenar RM 50 jew ualls..banyak ke RM 50 tu..kalau sekarang ni..bawa duit RM 50 pergi shoping..dapat lah 2 barang..tak sampai 1 bakul pun..kecil sangat!!!tapiiiiiiiiiiiiiiii..pulangannya berganda-ganda..wanggggg besar ualls..


4. eeeeee..takuntyaaa....ada banyak reason yang takut:

ni 1 lagi masalah orang kita..suka sangat takut atau mereka-reka perasaan takut yang tak bertempat..tapi tak takut kalau tak dapat bagi yang terbaik untuk family..patutnya..itu yang ualls patut lebih takut kan..sebab dunia hari ini..semuanya gunakan duit..betul lah..duit bukan segalanya..dunia hari ni..segalanya memerlukan duit kan..nak g toilet pun dah kena cas..ualls sendiri pun paham kan macam mana..

ok..takut tak terjual..senang sangat..kenapa nak takut..kalau ualls buat dan terus buat je..kalau sebulan seorang customer dapat..setahun..dah 12 customers...tapiiiiiii..kalau diam je..tak berani nak buka mulut..takut-takut..tak yakin...macam mana orang nak yakin dengan kita..btul tak..

takut hangat-hangat tahi ayam..haaaaaaaa..ni mmg pantang..leader saya cakap.."kalau buat, buat betul-betul" sampai puas hati..selagi tak puas hati..jangan berhenti..follow je apa yg leader kata..confirm berjaya..leader dah buktikan berjaya..kita follow je..mesti dapat juga akhirnya..



bab restu BFF, suami,mak ayah,dsb..yessss..memang diorang rasa was-was.takut wat sekerat jalan...tapiiiii..if ualls buktikan yang  ualls boleh buat sampai berjaya..diorang nak marah ke..diorang nk hina dan caci ke..tak kan...sebab  ualls  sendiri perlu buktikan dulu kejayaan pada diorang..baru diorang nak restu..tak perlu banyak..skit jadi lah.. ualls  berjaya je jual 1 set..trus diorang senyum..bangga dengan pencapaian kita..kannnnnn...

ok..bab takut kawan-kawan pulau..ni biasalah..saya sendiri penah terjadi..tapi tak ape lah..bukan kita nk promote sampai hilang kawan..tapi kita mencari rezeki dengan cara ini..tak salah..kalau kawan tak suka..tak apa..jangan memaksa..ada ramai lagi yang nak..cuma masa je belum sampai..teruskan usaha..pasti boleh berjaya..yakin pada diri yang kita boleh berjaya.mesti boleh..



fuhhhhhh..penat plak rasanya menulis ni..tapi semangat berkobar-kobar untuk berjaya tu sangat tinggi..pada ualls yang nak saya bantu untuk sama-sama berjaya..lets berbiz bersama-sama..saya boleh bantu dan guide ualls seikhlas dan semampu mungkin..
last sekali..if saya bagi jalan macam mana nak buang semua alasan dan takut ualls tu..rasa-rasa nak tak buat...kalau nak..senang je..contact je..013 5015920..saya tunjuk caranya..













No comments:

Post a Comment