Sunday, February 26, 2012

Why I choose PB and BIz in my life

salam semua

entry kali ni saya nak share dengan korang semua kenapa saya terbuka hati untuk menjadi businesswoman PB!! ..memang dalam dunia ni banyak bidang yan boleh kita ceburi untuk menjadi usahawan..tapii..kenapa saya memilih premium beautiful??haa..mesti ada sebabnye kan..banyak sebabnya yang boleh saya listkan disini..

first sekali..niat utama saya tentang PB ni bukan untuk menjadi peniaga pun..just tak tahan dengan badan yang makin lama makin kembang..10 bulan kawin..10kg naikkkkkkk..tak tahan kotttt tengok badan makin jadi tong drum!!so..saya nekad dalam hati..nak pakai PB!!kenapa PB..bukan korset lain or minum ubat2 kurus..saya pernah cuba diet..tak makan nasi..makan lauk jeeee..tapiiii..tak tahan..rasa macam duduk dalam penjara je..duit ada..tapii tak boleh nk makan banyak mana yang saya suka..then..saya jenis takut n tak suka nak amik ubat kurus secara konsisten..1 sebab malas nk keluarkan duit tiap2 bulan..ke-2 takut ada kesan sampingan dan ke-3 kalau lama2 telan ubat kurus..memang lah naik muak n nak muntah..jadiii..saya tengok k.intan pakai PB!!daripada 80kg ke 60kg..fuhhhh..slim..then..tengok lagi orang len punya testimoni..memang terbukti berkesan..then saya terus tekad..pejam mata..anggap ni sebagai 1 pelaburan..tapi dalam hati..alamakk..kalau tak berjaya.rugilah aku..so..saya cuba..pakai 1 minggu..turun 1kg..pakai 1 bulan..turun 4kg..pakai 3 bulan..turun 8kg..sapeeeeee tak gembira kan..daripada 65kg ke 57kg dah skrg nih..alhamdulliah..sangat berbaloi usaha saya untuk turun berat badan..yang bestnye..saya tak perlu nak berlapar..diet bagai..makan nasi..lauk ikut suka je..sape tak happy kan..lagi2 PB ni ada lifetimewaranty..terkoyak boleh baiki..tak kena apa2 cas..kalau korset or bra lain mana boleh..jadi dalam hati..fuhh..selamat duit aku.kalau koyak..p je lah repair..jahit balik..tak kena cas..beli sekali je..pakai seumur hidup..sapee tak nak kan..

bertitik tolak dari penurunan berat badan yg seminggu 1kg tu lah..saya dioffer untuk bantu orang juga dan pada masa yang sama buat biz..kalau nak tau..PB ni bukan je boleh kurangkn berat badan ke tahap ideal..tapii..sape yang ada masalah sakit belakang..mmg mujarab pakai PB!!mmg kesan sangat kurang..bukan nak promote-promote..tapi tipuu..kalau tak betul..tanya sendiri dgn org yang dah pakai PB utk sakit tulang belakang..so..dari situ juga lah timbul keikhlasan untuk membantu orang yang memerlukan PB..bukan "memaksa" orang untuk membeli..saya tidak pernah memaksa apatah lagi menipu..sbb pada saya..tak kemana jika saya wat macam tu..nanti makan diri sendiri balik..so..lebih baik..share dan banti org seikhlas mungkin..


ok..jadi first sebab utama kenapa saya wat biz ni sebab nak bantu orang yang "memerlukan" PB sebagai bahan utk kesihatan dan kecantikan..


sebab ke-2..kenapa??sbb ada income..starting income dah dapat RM4500..saya ni dah la tak bekerja..dok goyang kaki je kat umah sementara habiskan master nih..nak tunggu uitm panggil ngajar.tak tau lagi bila..income pun tarakkk..so.buat bizz ni dapat juga income..kalah gaji lecturer yg baru masuk..heheehe..sape tak suka kan..

sebab ke-3..utk dapat income,saya perlukan cikgu a.k.a leader lah..ye lah..saya budak baru belajar..0 knowledge..tak tahu apaapa tentang biz..apa yang saya tahu..just pakai PB..dapat kesan..tapi..ilmu biz??sape nak ajar..boleh ke men redah ke..hentam keromo je.bolehhhhh..tapi..jadi susahlah..jalan yang senang ada tak mau ikut..pilih jalan yang susah sape suruh kan..memang mula-mula ada perasan takut tak boleh jual..tak berjaya..tk jadi..tapiiiiiiii..saya tak cuba buat..confirm lah tak jadi..kalau buat betul-betul..mesti jadi..jadi.saya perlukan cikgu untuk guide saya sampai jadi kan....saya ada leader yang sangatttttttttttttt membantu iaitu k.intan nooramalina....saya respect dia sebagai my leader..bukan senang seseorang tu nak puji sesorang kalau bukan betul-betul dia bantu kita..bukan boleh dibuat-buat atau lakonan...siang malam bantu saya..tak kira sakit..bersalin,berpantang..tetap msg saya..tetap tolong saya dikala saya minta pertolongan dia..pernah dan selalu juga saya msg dia pukul 2-3 pagii..tapi dia relex je..jawab juga msg saya..tak pernah sekali pun dia tak reply msg saya..tak angkat phone..tak jawab pertanyaan saya..dan paling saya respect..cara dia jawab buat saya rasa..ooohhh..good idea.. brilliant..jadi saya tak terkapai2..tak keseorangan..then ada lagi biz partners dalam 1 team..jadiiii...sangat senang biz ni nak bergerak..dan bergerak pun cepat!!bab nak jual, nak convinced customer, nak layan soalan..semuanya diguide..saya just follow je..n saya tak perlu nak fikir teruk2 kena buat itu dan ini..buat part time pun boleh..jadi pada saya..jangan jadikan alasan tak boleh nk buat kalau bekerja..kalau macam tu..bila lah awak nak merasa lebih dari apa yg awak rasa sekarang..kalau nak cerita pasal apa yang k.intan ajar saya ni mmg panjang...nanti takut korang plak tak larat nak baca..hihih..so..proceed to next sebab ok!!

(k.intan yang tudung hijau tu..bersama k.salha dan others PBlicious team..semua muda2.. 20-30-an jew...)

sebab ke-4..buat biz ni..boleh melancong freeeeeeeeeeeeee....luar negara okey..kalau boleh pun melancong..tapi kena guna duit sendiri..memang tak sama bestnyaaa..semuanyaaaa freeeeee...5 star hotel..semalam dekat rm 2k kot...sape nak bayar kan kalau bukan company..jalan2 freeee...makan freeeeeee..nak makan bnyk mana..makan lah kat hotel 5 bintang pulak tu..bukan semalam .selalunya 4 hari 3 malam..dekat seminggu kot..sapeeeeeeeeeee nak bagi kalau tak buat macam ni??ni company buka trip ke guangzhoa..alhamdulliah..baru first month..target saya dah capai..skrg ni mmg tengah aim untuk bantu biz partner pulak..tak kan nk g sorang-sorang..memang tak best!!jadi saya sanggup turun bantu biz partner plak..


sebab ke-5 nanti saya akan dapat car fun..apa tu car fun???tabung kereta...boleh beli kereta freeeeeeeeeeeeee jugak..haaiish..kan best.bantu org yang memerlukan..company appreciate usaha kita.dapat car fun..dapat lagi jam tangan bonia..ni pula penghargaan dari stokis!!sape nak bagi jam tangan bonia berharga RM 1k++ tu..bukan senanggg nak beli..kalau saya..memang kalau mampu beli pun..mmg tak beli dah..lebih bek simpan duit tu untuk honeymoon..kan best dapat freeeee..janji usaha je..nak usaha pun bukan susah sangat sampai abaikan family,,tingal anak dan laki..dulu husband saya memang agak membantah..now..saya dah provekan pada dia..i'm doing d right thing to make our life better!! nanti dapat laggi bonus wawasan..pen swaroski dan beg tangan yang branded..macm coach dsb..time ni income tak yah cakap lah kan..5-6 angka


sebab ke-6..yang patutnya menjadi sebab utama buat biz pb nih adalah biz ni boleh diwariskan pada generasi saya nanti..sebab perniagaan ni adalah perniagaan saya.bukan perniagaan leader saya or org lain..saya yang tentukan berapa income yang saya nak..rm1k,2k,5k,10k,100k..leader cuma membantu daripada 0 sampai saya pandai berdikari..saya perlu berdikari untuk maju kedepan...tapi saya tak pernah lupa jasa leader yg tersayang..k.intan nooramalina yang banyakkkkkkkkkkkk membantu saya selama nih..dalam berpantang pun masih lagi sempat tolong saya.bukan saya saja..tapii ramai lagi anak buah dan biz partner yang dia bantu..so..thanks u so much my lovely sifu..saya tahu matlamat saya..lagi 10 tahun.saya tahu..saya nak dimana..berapa income yang saya nak..apa yang boleh saya beri pada family dan anak2 kesayangan saya nanti..saya nak yang terbaik untuk orang yang saya sayang..saya perlu start dari sekarang..jalan ini yang saya pilih..saya tahu saya lakukan yang terbaik untuk masa depan diri dan keluarga..so..back to matlamat..jangka pendek dan jangka panjang..perlu ada..tanpa matlamat..ibarat layang-layang terputus tali..ibarat mejadi lalang..so..saya tak nak jadi macam tu..


saya nak jadi macam CDM KAK ANA yang bukan je berjaya turunkan berat badan dari 98kg ke 58kg just 4 bulan..tapi beliau menjadi inspirasi dan idola kepada banyak usahawan-usahawan yang berjaya.malah juga menjadi idola kepada anak-anak beliau sendiri....Dalam masa 10 tahun..aset beliau mencecah RM 10 juta..daripada seorang cikgu..tapi beliau sanggup ambil ini sebagai cabaran dan buat biz ni 10 tahun..berbaloi tak usaha beliau??kalau tunggu jadi cikgu..dimana n berapa income beliau sekarang???sudah pasti banyak cabaran yang dia tempuh..tapi dia tak penah patah semangat..semangat juang yang tinggi..jadi saya sahut cabaran dia untuk jadi seperti dia..amin..




so far..alhamdulliah..saya bersyukur dibukakan jalan untuk pakai PB dan buat biz PB!!daripada 0 income kepada RMXXXX..
daripada tak dapat g melancong luar negara..dapat g nanti ke guangzhoa
daripada tak dapat income 5angka..akan dapat 5angka dapat lagi car fun,jam tangan dsb..target next month!!
semuanya akan saya capai selagi saya terus berusaha..sapeee nak juga!!angkat kaki..hik3x...

semuanya bermula dari langkah dan keputusan yang pertama..tanpa langkah pertama..mustahil ada langkah seribu..

fuhh..panjangnye entry kali ni..next time..say story mory lagi ek..



No comments:

Post a Comment