Tuesday, December 13, 2011

semuanya bermula dengan impian dan langkah pertama ke pertama ke arah perubahan



mesti ramai yang biasa dengar ramai orang nak ada income yang masyukkkkk dengan cara buat biz..tapi masalah terbesar ramai orang tak nak keluarkan modal..dah la tu..tak nak pulak berusaha..so camne nk buat??bolehkah canggitu??
macam orang malas nak gosok gigi,tapi gigi nak putih..mulut nak berbau harum..hahaa..boleh plak buat perumpamaan cam gitu..tak kisah lah..yang penting..adil kah kalau tak nak berusaha..tapi nak berjaya..tak nak kuarkan modal..tapi nak income lebat..
fikir2 balik..adilkan untuk orang yang dah penat berusaha..penat kerja siang malam..offcourselah tak adil..
Allah pon dah kata "DIA tidak akan mengubah nasib seseorang, jika seseorang itu tak nak berubah..tak nak bermula untuk berubah"
ok..cakap bab biznes..offcourse semua bisnez perlukan modal..Nabi S.A.W dulu pon berniaga mengeluarkan modal..besar modal..besar lah keuntungannye..kecil modal..begitulah sebaliknya..
dalam berbisnez..mudah saja..modal besar atau kecil bukan isunya..nak berbiz..tak wajib/semestinya perlukan modal yang besar baru nak start..kalau nak tunggu modal yang besar baru nak start..bila lagi??10 tahun akan datang pon belum tentu..btul x??

Apa yang sangat2 PENTING!!!! MULAKAN dengan langkah pertama..

seperti pelari pecut olimpik contohnye..seorang juara lari pecut offcourse tak akan berjaya sampai ke gairsan penamat kalau beliau tak ade langkah yang pertama..dan teruskan dengan langkah seterusnye..
prinsipnye mudah sangat..beri ruang dan peluang pada diri sendiri untuk mula dengan langkah yang pertama..
Macam mana nak ada perubahan kalau tak bermula..? 

ramai orang selalu mengeluh, berfikir panjang, termenung..macam mana la aku nak senang, nak jadi jutawan kalau masih berada ditahap yang sama..jalankan rutin harian yang sama..masih berharap pada makan gaji..

bagaimana income nak berubah..kalau tak ade perubahan dalam cara hidup kita..dalam cara kita mencari rezeki..btul tak??
ok..now cuba kita fikir..paling simple lah..tak perlu nak fikir teruk-teruk..
diwaktu ibu ayah kita hantar kita ke tadika untuk belajar menulis,membaca dan mengira..kita susah dan menangis takut ditinggalkan..tapi kita gagahkan diri juga berada di tadika walaupon pada waktu itu tak ramai kawan..tak kenal cikgu..malah tak kenal pon A,B,C dll..tapi kenapa mak ayah kita hantar jgk ke tadika..sbb nak kita berubah daripada tak pandai, menjadikan kita pandai membaca, mengira dan menulis..dan kita relakan diri kita untuk berubah dan ditunjuk ajar..
last2 sekarang ni dah boleh dapat semua tu..

selain itu..cuba kita fikirkan..kalau tak ade usaha..macam mana kita nak berjaya kan..example:
kalau nasi di depan mata..kalau tak ade usaha tangan untuk menyuapkan kedalam mulut..offcourse kita akan kelaparan..nasi yang sesedap mana pon tak akan terbang masuk kedalam mulut untuk mengenyangkan kita..btul x??
kalau nak dapat ilmu,tapi tak pergi kelas, tak baca buku..ade ke ilmu tu nak melekat masuk dalam otak kita..offcourse tak kan..jadi semua benda yang dilakukan perlukan usaha..usaha banyak..dapat pon banyak lak..usaha sikit..skitlah..kalau tak usaha langsung..cofirm lah habuk je dapat..hehe
1 lagi bab yang ketara bab berat dan size badan terutama wanita lah..hehe..nak kurus..tapi asyik makan banyak..tak nak diet,tak nak exercise..dah la tu..tak nak pakai premium beautiful dan lactolite..jadi macam mana nak kurus dan slim melim..

selalunye orang nak menerima je..susah nak memberi..boleh ke camtu??adilkah??best ke??

rezeki pon macam tu juga.kita haruslah mencari..barulah rezeki datang..bak kata pepatah.."yang bulat tak datang bergolek..yang pipih tak datang melayang"..rasanye gitulah perpatahnye..maksudnye..berusahalah sedaya mungkin untuk masa depan diri sendiri..

Allah pon suruh makluknye berusaha untuk berjaya..kalau senang sangat dapat rezeki,dapat apa yang di impikan..nanti segala rezeki yang dapat tak hargai..macam makan nasi..senang sgt dapat makan nasi..bila tak habis..dibuang2 saja..tapi kalau di somalia..kanak2 berebut2 megutip nasi ditanah..ade yang mati kebuluran sebab tak makan..bayangkan kita di bumi bertuah ni..ptt sgt2 bersyukur..
ramai antara kita takut untuk lakukan perubahan..untuk berniaga??
salahkah dengan berniaga..sedangkan berniaga tu sunnah Rasulallah..
selalunya kenapa orang takut sangat untuk berniaga dan berusaha ke arah yang lebih baik??saya pon dulu sama je..hehe..tapi bila saya dah buka minda saya..buka hati dan relakan diri untuk berubah..beri peluang yang seluas-luasnya...alhamdulliah..saya nampak di mana kesilapan dulu dan kebaikkan dengan berniaga dan berubah..
kalau dulu..asyik tgk TV, ujung minggu g jejalan..tgk wayang..nak tidur lama mana pon orang tak kisah, tak marah..duit pon ngam2 je..cukup la untuk tampung perbelanjaan diri..maksudnye dulu saya berada dalam zon yang selesa..tapi..sekarang..totally different..

walaupon saya blum punya cahaya mata..tapi apa yang membuatkan saya nak berubah..nak mencari sesuatu yang lebih baik..kalau ikutkan financial saya tak la bad sgt walaupon tak de income yang hebat dan saving yg meletops..tp knp??sbb sebagai seorang kakak dan anak..saya terpanggil/rasa bertanggunjawab utk membantu mak yang dah tua..dan dah nk pencen taun depan untuk menyekolahkan adik2 yang masih kecil..yang baru nak kenal dunia...yang mana perbelanjaan diorang saja sebulan almost RM 1000..tak kan saya nak tengok saja mak bersusah pyh mencari duit untuk sekolahkan adik2..cukuplah mak bersusah payah menyekolahkan saya sampai ke tahap U...skrg ni biarlah saya pula yang ambil alih tugas mak..dia dah sgt tua..utk lakukan semua tu..biarlah dia berehat pula..jadi..itulah niat utama kenapa saya sanggup berubah..saya terdesak untuk membantu mak menyekolahkan adik2..
adik2 ku yang disayangi..snap pic time raya tahun lepas..


mak (tudung kuning) yang ku rindu dan sayang..


bila saya nampak peluang keemasan ini,,saya grab dan tak kan lepaskan peluang yang ada..kenapa nak sia-siakan peluang ini kalau dah nmpk hala tujunya..

yang menbuatkan antara sebab utama saya buat bisnes ni sebab ada KERJASAMA DALAM KUMPULAN..kita tak buat bisnez sorang2..kita tak ditinggalkan.dalam kumpulan..bukan saja diajar ilmu biznes, tp semangat,dorongan,motivasi, keikhlasan dan kesungguhan diterapkan dalam kumpulan..bila buat bisnes ni..saya kenal saya kawan saya yang sebenarnya..

 Lebih mudah bila pemimpin & rakan kongsi SATU HATI, SATU MATLAMAT.

sekarang ni..bnyk perubahan berlaku dalam diri..hari2 bangun je tidur..hidup lebih bersemangat..sebelum nak tidur pon dah plan apa yang ptt dilakukan hari esok dan seterusnya..jadual hari2 saya terisi dengan aktiviti2 yang berfaedah..saya gantikan waktu tidur dengan bisnes..sebenarnya mudah.. dengan korban masa tidur beberapa jam je..dapar income sampai 5 angka..kan best??ade sape2 yang tak nak ke..hehe..
dalam bisnes ni sgt menarik..sbb apa..kita tak lakukan sorang2..semua ilmu,tips untuk mantapkan biz, be profesional..mmg semuanye diajar..jadi jangan rsau lah kalau katakan "aku tak ramai kawan, tak pandai berniaga, malu dsb" semua tu hanya alasaan..yang selalu kita sengaja setkan dalam pemikiran kita..rugi kan kalau kita sendiri dah block pemikiran kita untuk berjaya..itu belum dikira dari kata2 negative orang lagi..kalau diri sendiri dah tak yakin pada kemampuan diri..macam mn orang lain nak yakin dengan kita..dan macam mana kita nak berjaya..tak gitu??
dalam bisnes ni..peluang dan ade depan mata..tunggu nak buat atau tunggu dan lihat orang lain trus move on..
seperti saya..saya buat bisnes ni memang nak tolong mak dan nak keluar dari sumber kewangan yang tak berapa nak menjamin masa depan..nak beri yang terbaik pada anak2 nanti..nak keluarga yang bahagia..

kalau dulu, saya simple je..ok lah dapat tgk wayang dgn husband every weekend, sewa umah dah la..dapat jalan2 dekat2 dah la..bagi kat mak RM 100 sebulan itu pon kadang ye..kadang tidak..tapi kenapa tiba2 semua tu boleh berubah..sbb mak saya accident..dia dah tak boleh nak berniaga untuk tampung perbelanjaan adik2..terpaksa kene amik duit simpanan...bila tgk muka die..sedih sgt..dia pon macam ssh hati..dari situ terdetik di hati saya utk tolong dia..sbb dia dah bnyk berkorban untk saya sampai ke tahap ini..tapi tak kan saya tak dapat nak beri skit kebahagiaan pada dia..sementara dia masih ade..sementara dia masih bernyawa..itu je yang penguat semangat saya untuk truskan usaha ini.kalau bkn kerana dia accident yang truk..saya mungkin belum lagi terpki utk buat bisnes ni..
jadi sejak detik itu.saya memaksa diri saya untuk keluar dari zon selesa dan berkorban utk mak dan adik2.. 
Disaat saya ambil keputusan untuk buat bisnes ni..saya dalam dilema lagi..nak buat ke tak..saya tny pendapat kawan..tapi kawan bagi kata2 negative..alaa..buat apa lah buat bisnes ni..buat bisnes lain lagi untung..bisnes ni tak bagus..ramai jugak yang bg kata2 negative..tapi saya pikir balik..orang yang bagi kata2 negative tu..nak tolong saya ke sewaktu saya ssh, nak bg makan, duit ke..nak tolong mak saya ke??itu saja..jawapannye tidak..jadi saya trus tny pada mak..mak menyokong 100% asalkan berjaya..suami yang mula2 agak ragu2 dengan kemampuan saya..dah menyokong juga..Alhamdulliah..sejak dari itu..saya dah tak menoleh ke belakang  niat dalam hati" AKU MESTI BUAT JUGAK" utk masa depan keluarga dan diri sendiri..
bila dan start buat..makin lama.saya perasan makin menarik.makin elok dari segi kewangan..dapat tolong mak..ceriakan wajahnya..saya rasa sgt2 puas ht bila tgk mak senyum..bukan sbb semata2 dapat duit..tapi sekurang2nye terkurang bnyk bebanan yang nak ditanggung..saya rasa cukup bahagia bila dapat gembirakan hati mak sementara dia ada..itu saja yang selalu bermain dalam pikiran saya..selalu teringatkan mak..dan nak berbakti pada mak sementara dia masih bernyawa..
selain dapat happykan mak,,saya juga dapat beli skit sebanyak keinginan saya..hehe.dapat simpan skit..ok lah kan..hehe..selain tu..jauh disudut hati nak ade kereta mewah,rumah mewah,,semua yang mewah lah..hehe..sape tak nak kan??kalau tanya orang tak waras je kot possible kata tak nak..tu pon belum tentu lagi.
sebenarnya ramai juga yang buat biz ni orang senang, profesional macam doktor,engineer, lawyer, teacher,lecturer..tp kenapa diorang nak buat juga?? 

yang jelasnya sebab diorang nampak peluang yang baik utk buat duit lagi banyak.ikut suka hati nak berapa..kita sendiri yang tetapkan berapa kita nak sebulan..
cuma dalam bisnes ni kita pegang senang je..jangan terlalu negative,,itu x boleh..ini tak boleh..bnyk sangat block..macam kain putih..kalo asyik diwarnakan dengan calour hitam..offcourselah kain yang putih pon jadi hitam jgak kan..macam otak kita lah..kalau yang asalnye putih bersih..tapi asyik sengaja tanamkan/pikirkan benda yang kusut, negative tak baik..mmglah jadi camtu lah..x boleh lah nk buat apa..memang tak akan menjadi..buka ruang dan peluang seluas-luasnya..senang je ilmu nak masuk..macam buka pintu rezeki..kalo pintunye kecik dan sempit..maka rezeki nak masuk pon sikit je lah..tak gitu..hehe..
selain tu..kene ada sifat BERANI!!!berani sahut cabaran..buktikan pada orang sekeliling yang kita boleh berjaya,,bisnes ni susah untuk sementara je..nanti CONFIRM senang..bak kata pepatah
" bersusah susah dahulu..bersenang-senang kemudian".
Berani cabar diri berikan yang terbaik untuk mak ayah kita..! 

dalam bisnes ni..tak ade apa yang nak ditakutkan..tak perlu takut langsung..takut tu hanya kita sendiri yang sengaja ciptakan dalam diri sendiri..buat apa nak amik contoh orang yang tak berjaya..yang berhenti sebelum berjaya..yang gagal..sedangkan banyak lagi contoh orang2 yang berjaya, leader sentiasa ada untuk back up tidak kira masa. 

zaman sekarang ni..kita perlu bnyk berubah dan bekorban..kalau nak senang..keluar dari comfort zon buat sementara waktu saja..dah senang..nnt senang selamanya..tak ke best mcm tu..di Malaysia ni alhamdulliah..rezeki ade dimana2 saja.tinggal kite je nak grab dan cari..kalau tak..tak kan ramai warga bangla,indo,filipina dll mai M'sia kan..see..hehe.

jadi, ini adalah suatu coretan serba skit untuk sama2 kita renungan..dan jgn lupa beramal..hehe..yang baik itu datang dari Allah..yang buruk itu dari saya insan yang amat lemah ini..

Ok..now saya nak bg tau kenapa dengan bisnes ni kita boleh berjaya??btul ke..lets see ..

kekuatan pada PRODUK- PREMIUM BEAUTIFUL adalah corset yang terbaik...dapat bnyk award..offcorse PB ni SUPERBRAND dan yang penting jugak.ade LIFETIME WARANNTY..try la cari koset lain selain PB yg dapat award camni dan dapat baiki kalau ade rosak or terkoyak walau dah pakai bertahun2..PB sangat selesa dipakai..malah senang je nak pakai.nak ke toilet pon senang je..nak tgk testimoni..tgk di entry TESTIMONI..jadi dengan adanye banyak kelebihan2 camni..senang sgt nak jual..internet memudahkan segalanya..pengalaman saya menjual..most of my customer from internet..pakai PB dengan betul..hasilnya pon betul..menakjubkan..tak adenye kalau PB ni menipu..tak kan boleh dapat SUPERBRAND..ingt sesenang tu ke nak dapat award cam ni..hehe..


superbrand produk 



lifetime waranty



disyorkan dalam utusan malaysia 

dan disyorkan dalam majalan Pa&Ma..



Jadi. tanpa produk yang berkualiti,yang bagus,..tak mungkin bisnes dapat berjalan lancar dan berkembang maju. Perlu juga hati2..nak buat bisnes..nak dapat income besar..tapi tak mau jual barang..dalam islam..boleh ke mcm tu..dari segi islam pon dah tentu2 haram kan..jadi seba tu lah company ni dapat sijil syariah compliances...kalau haram..tak kan lah sesenang tu je nak dapat kan..so..jangan nak diragui lagi kehalalan Produk PB dan company.



reason ke 2-offcourse company ni kukuh..kalau nak cari side income..carilah company yang kukuh dan mendapat sokongan penuh dari kerajaan..syarikat ni dah 35 tahun di dunia dan 19 tahun di Malaysia..tahun depan masuk tahun yang ke-20



sokongan dari kerajaan Malaysia.. 



dapat lagi international Awarf from Forbes Asia 4 tahun berturut2 dari tahun 2007 hingga 2011..



selain tu..dapat anugerah tertinggi dai kementerian perdagangan dalam negeri dan hal ehwal pengguna


Yang ke-3..tak kurang pentingnya juga..mestilah ade ilmu dan bimbingan- dalam bisnes ni..kita akan diberi bimbingan..diberi tunjuk ajar dari A hingga z..dari income 0 sampailah beribu2..yang pnting..jangan terlalu block pemikiran..berfikir negative..buka dan lapang dada terima sebagai 1 yang positve..yang baik untuk masa depan diri sendiri..semua orang termasuk saya bermula dari 0..tak tahu apa2 langsung ttg ilmu bisnes..tapi saya relakan hati dan mahu belajar dan berusaha..jadi perkara tu jadi senang je lah..


Yang ke-4..dengan buat bisnes ni dapat sokongan dari kumpulan..apa yg pnting juga..cari kumpulan yang btul..yang dapat sama2 nak berjaya..susah senang sama2..dan dapat pegang kita sampai kita berjaya!!!!


Alhamdulliah..saya ditemukan dengan rakan kongsi yang bagus..Hawa, K,intan Noramalina, k.as dll lagi..dan yang plg penting juga..dibawah pimpinan leader2 yang hebat seperti hanis haizi,salha zain, adliza dan maisarah..cara diorang mmg dah terbukti berkesan..jadi just follow d leader..knp pulak kita perlu follow orang2 yang nak jatuhkan kita...nk gagalkan kita..yang mana konon2nye sayang..tkut kita ni ditipu..tak berjaya..sedangkan diorang  tu tak ade pon disaat kita ssuh..tak dapat beri apa2 pon pada kita apa yang kita nak.diorang sendiri pon belum tentu lagi cukup....so..stop dengar cakap2 negative yang hanya merugikan diri sendiri..lebih baik dgr cakap cikgu yang tentunya sudah berjaya dan banyak ilmu..prinsip sama seperti pergi sekolah..dengar cakap cikgu..berjayalah kita..tp dengar cakap kawan yang malas belajar..yang ponteng sekolah..lambat laun..kita juga akan jadi seperti mereka..now..ada 2 pilihan..samada nak ikut yang baik..atau yang buruk..yg positive..yang boleh ubah masa depan kita..atau sebaliknya..sekarang bkn lagi tepuk dada tanya selera..tapi tepuk dada..tanya kewangan kita..


CDM Hanis Haizi dan CDM Razali zain



ye lah..tak dinafikan

" DUIT BUKAN BOLEH BELI SEGALANYA, TAPI DUNIA HARI NI..SEGALANYA MEMERLUKAN DUIT"




Walaupon saya jauh diutara, pemimpin di kuala lumpur, rakan kongsi di pahang, jarak tu bukan masalah besar bagi saya..bagi saya..kalau saya asyik beri alasan..sampai bila pon tak kan berjaya..sbb alasan sentiasa ada..masalah pon sentiasa ada..jadi apa yang saya buat..adalah cari solution dan peluang dalam setiap masalah yang dihadapi..kita tak dapat nak lari dari masalah..tp kita perlu selesaikan masalah..barulah bleh berjaya kan..

jadi peluang ada dimana2..cuma tinggal kita je nak ke tak..kalau tak cuba..confirm tak dapat.kalo cuba sekali...@least kita dah mencuba..dan perkara yang selalu saya ingat..


JUST DO IT.YOU'R NEVER FAIL IF YOU'R NOT STOP..



tak semua orang bernasib baik dilahirkan dalam kalangan orang kaya dan berada..tapi kita ada pilihan..kita boleh tentukan hala tuju kita..samada nak berjaya dan jadi kaya..atau hanya jadi biasa2..hidup pon macam tu jgk lah..


pendek kata..KITA PASTI BOLEH DAPAT APA YANG KITA NAK..KEJAYAAN DAN KEKAYAAN BOLEH KITA CARI..ASALKAN KITA BAGI RUANG DAN PELUANG PADA DIRI SENDIRI..



No comments:

Post a Comment