Tuesday, August 7, 2012

Resipi :Kek Coklat Lembap

tetiba sol rasa nak makan kek coklat lembap..ni semua gara-gara sol dapat kek coklat lembap dari akma..sedap sangat kek tu..ya Allah..sampaikan waktu sol update ni pun dok teringat lagi rasa kek tu.lol..overrr sangat....so..sol decide nak buat sendiri..senang jer..cuma perlukan bahan-bahan, ikut step, sabar dan masa jer..so..ape yang perlu???jom tengok resipinya..(sol amik dari my resipi.com) senang sangat!!




Bahan-bahan ( 21 x 21 cm )

2 cawan tepung gandum
2 sudu kecil baking powder
2 cawan gula halus
4 biji telur gred A
250 gm buttercup
2 sudu kecil esen vanilla
*1 cawan serbuk koko
*1/2 cawan gula halus
*1 cawan air panas
*1/2 cawan susu cair

Cara-cara

1. Masukan bahan yang bertanda * serbuk koko,gula halus dan air panas dan jerangkan atas dapur dgn api yang kecil sambil dikacau rata dan berkilat sejukan dan tuangkan *susu cair kacau rata dan ketepikan.

2. Pukul butter dan gula hingga kembang dan masukan telur sebiji-sebiji,vanilla di gaul rata dan ayak tepung dengan baking powder 3 x baru masukan tepung berselang selikan dengan pes coklat tadi dan digaul hingga rata-rata,

3. Masukan dalam loyang 9 x 9 dan bakar selama 1 jam pada suhu 180 darjah api atas bawah.

4. Sejukan kek dan dibahagi 3 atau biarkan begitu saja.

5. Untuk moistnya satukan 100 gm coklat masak, 1 sudu besar susu pekat manis dan 3 sudu besar air panas dan cairkan secara double boiler hingga pekat dan curahkan diatas kek dan hiaskan ikut suka..

ni lah kek coklat moist yang sol buat..simple jer.tapi seriously sedap..nk lagi ummphhh..sejukkan dulu dalam peti sejuk..perghh..memang sangat..sol decide tak nak buat hiasan pe..just nak makan macam tu jer..



slice of moist chocolate cake..yummyy 


Chocolate topping masih lagi cair dan mengalir...time nih yang best kalau calit dan jilat dengan jari..lol



selamat mencuba yer semua...;)


No comments:

Post a Comment